کوردستان
سنه دژ

 بدلیل اینکه بیشتر مطالب و فایلها رو در سایت 4shared قرار دادم برای سهولت کار آموزش تصویری دانلود از این سایت رو براتون میزارم

 

 



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ شنبه 24 / 11 / 1398برچسب:آموزش دانلود از 4shared, توسط SAMI

هونه ری ئه وروپی

سە دە کانی ناوەڕاست و ڕێنینانس

 

 

 

برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید...

 


ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ شنبه 24 / 11 / 1391برچسب:کتاب honari uroupa(هونه ری ئه وروپی), توسط SAMI

 توی این پست تعدادی عکس متنوع مرتبط به کردستان قرار دادم


 



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 17 / 12 / 1391برچسب:KURDISH DIGITAL LIBRARY, توسط SAMI

 

 
محدوده فعالیت کولبرها

کولبران(حمل کنندگان) به کارگران مرزی گفته می‌شوند که برای کسب درآمد زندگی خود مجبور به حمل اجناسی می‌شوند. کولبران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان،کرمانشاه مشغول به کولبری هستند. آن هااز روی ناچاری و در قبال دستمزد ناچیز اقدام به حمل و ورود کالای خارجی از نقاط غیر رسمی گمرکی می‌کنند.

به این ترتیب که کالای مورد نظر که طبق تعریف دولت ایران قاچاق محسوب می‌شود بر روی پشت کُردها و یا از طریق حمل با حیوان بارکش از مناطق صعب العبور مرزی به داخل شهرها و روستاهای مرزی انتقال داده می‌شود. بیشتر این اجناس عبارتند از تلویزیون، کولر، بخاری، سیگار، لاستیک خوردرو، پوشاک و منسوجات؛ می‌باشد کولبری در استان‌های مرزی بیشتر رواج دارد و جزو یکی از خطرناکترین کار‌های ایران محسوب می‌شود ؛ بیشتر کارگران کولبر را جوانان و افراد میانسال تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه خود روی به این شغل خطرناک آورده‌اند. میانگین سنی این کارگران بین ۱۳ الی ۶۰ سال می‌باشد. هرساله بیش از صدها نفر از کارگران کولبر جان خودرا درمرزهای کُردستان از دست می‌دهند بیشتر آنها مورد تیراندازی نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایرانقرارمیگرند. بیشترین آمار کشته شدگان کولبران به شهرهای سردشت، پیرانشهر، اشنویه، بانه، مریوان و نوسود کرمانشاه تعلق دارد.

 


ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 11 / 12 / 1391برچسب:کول‌بر, توسط SAMI

 موسیقی کردی به موسیقی و ترانه‌های مردم کردزبان گفته می‌شود.

یک پژوهشگر موسیقی کردی براین باور است که انگیزش پیدایش موسیقی کردی در راستای حفظ زبان ادبیات، فرهنگ، سرگذشتها و در مجموع تمدن و پیشینه کردها بوده‌است. موسیقی هاموید(فولکلور) کردی از سه بخش افسانه‌ها، حکایت‌ها و داستان‌ها تشکیل شده‌است.

 

 

 

برگرفته شده از ویکیپیدیا



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 7 / 12 / 1391برچسب:موسیقی کردی, توسط SAMI

 

 

                                                                                                        

مناطق کردنشین برپایه نقشه سازمان سیا.

مناطق کردنشین یا سرزمین کردستان مجموعهٔ از مناطق کردزبان در ایران، ترکیه، عراق و سوریه‌است. مردم کرد در سراسر ایران پخش هستند.

مناطق کردزبان در ایران در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی بوده و همچنین در مناطقی از استان‌های گیلان، قم، قزوین، فارس و مازندران و بلوچستان و همدان نیز جمعیتهای پراکنده کرد زندگی می‌کنند. در جمهوری آذربایجان،ارمنستان و در کردستان ترکیه، کردستان عراق و کردستان سوریه نیز کردها زندگی می‌کنند.

تمام سرزمین کردنشین از زمان امپراتوری ماد تا سال ۱۵۱۴ میلادی یکی از ایالات ایران بود. در جنگ چالدران که بین نیروهای شاه اسماعیل اول صفوی و سلطان سلیم اول عثمانی در سال ۱۵۱۴ میلادی انجام گرفت بر اثر شکست ایران، بخشی از سرزمین کردستان از ایران جدا شد و نصیب عثمانی گردید. امپراتوری عثمانی سالها بر بخش جدا شده سرزمین کردستان از ایران، فرمان‌راند تا اینکه با پایانجنگ جهانی اول و نابودی امپراتوری عثمانی متصرفات آن: سرزمین کردستان، سرزمین‌های عربی، آسیای کوچک و بالکان تدریجاً تقسیم و یا مستقل گردیدند. بخش جدا شده سرزمین کردستان از ایران، در نقشهٔ جغرافیای امروزی در سه کشور ترکیه، عراق، و سوریه قرار می‌گیرد.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 2 / 12 / 1391برچسب:مناطق کردنشین, توسط SAMI

 کردوئنا نام یکی از استان‌های امپراتوری رم، در شمال میانرودان بود که در جنوب دریاچه وان و شرق شهر دیاربکر امروزی قرار داشت. بسیاری بر این باورند که کردوئنا نام باستانی کردستان تا پیش از اسلام بوده است.برخی از دانشوران قرن نوزدهم نظیر جرج رولینسن کردوئنا و کاردوخی را با کردهای امروزی یکی دانستند و اظهار کردند کاردوخی معادل لغوی باستانی کردستان است. برخی منابع آکادمیک تازه با این نظریه موافق نیستند و معتقدند باید کردی-نیا دانسته شودنمونه های زیادی از این گونه نامها وجود دارد که به دلیل سختی بیان حرف "خ" در لاتین است.با اینحال باور بر این است که مردم کردوئنا به زبانی ایرانی (مانند زبان کردی) سخن می‌گفته‌اند

ارسال در تاريخ چهار شنبه 30 / 11 / 1391برچسب:کردوئنا, توسط SAMI

 زبان کردی به زنجیره گویشی ای گفته می‌شود که کردها هم اینک با آن سخن می‌گویند. زبان کردی یا زبانهای کردی از زبانهای ایرانی شاخه غربی هستند که با زبان فارسی و بلوچی خویشاوندی دارند. تعریف یک زبان به عنوان «کردی» همواره دستخوش عوامل غیر زبان‌شناختی به‌ویژه عوامل سیاسی، و فرهنگی است.. در واقع «زبان کُردی» به مانند زبان فارسی به معنای یک زبان با یک شکل استاندارد و مرز و تعریف مشخص نیستبلکه امروزه به طیفی از زبان‌های ایرانی شمال غربی اطلاق می‌شود که گاه به هم نزدیک و گاه نسبت به هم از نظر زبان‌شناسی دورند. این زبان‌ها که در پی تصمیمات اجتماعی/سیاسی در دوران معاصر نام «کردی» به خود گرفته‌اند عبارتند از: کرمانجی، کلهری، سورانی، گورانی و اورامانی. زبان زازا را نیز گروهی جزو زبان‌های کردی به‌شمار آورده‌اند.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 26 / 11 / 1391برچسب:زبان کردی, توسط SAMI

 در میان کردهای شمال که به گویش کرمانجی تکلم می‌کنند و اغلب از تقویم میلادی سود می‌جویند ماه‌های سال نام‌های گوناگونی دارند اما شناخته‌ترین آن میان ایشان به ترتیب زیر است: (به ترتیب سال میلادی)

  1. ریبه‌ندان (rêbendan)
  2. ره‌شه‌می (reşemî)
  3. ئادار (adar)
  4. ئاوریل (avrêl)
  5. گولان (gulan) (ماه شکفتن گلها)
  6. پوشپه‌ر (pûşper)
  7. ...


ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 18 / 11 / 1391برچسب:ماه‌های کردی, توسط SAMI

 ماد نام یکی از اقوام ایرانی تبار که در سده ۱۷ پیش از میلاد در سرزمینی که بعدها به نام ماد شناخته‌شد، نشیمن گزید.

بسیاری از مورخان باستان، به صراحت، مادها را «آریایی» خوانده‌اند. واژگان بازمانده از گویش مادی [مانند: Farnah (= فر)؛ Paradayda (= پردیس)؛ Vazraka (= بزرگ)؛ Vispa (= همه)؛ Spaka (= سگ)؛ Mitra (= مهر)؛ Xshayathia (= شاه)] در زبان پارسی باستان، و نیز تصریح «استرابون» به «آریایی» بودن زبان مادها و پیوند و همسانی آن با زبان‌های پارس و بلخ و سغد و سکاهاو نیز کلام داریوش بزرگ ـ که زبان مادها و پارس‌ها را در یک گروه قرار می‌دهد،نشانهٔ از «آریایی» بودن زبان مادهاست.




برگرفته شده از ویکیپیدیا



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 16 / 11 / 1391برچسب:ماد, توسط SAMI

 اردلان در لغت به معنای "موبد" و "پرهیزگار" و (اردلانی) به معنای "جایگاه موبدان" می‌باشد. اردلان نام جغرافیایی خاصی بوده که به مرکز کردستان اطلاق می‌شده‌است و نیز نام خاندان بزرگی است که بر قلمرو حکومت اردلان، امارات و سیطره داشته‌اند. پایتخت آنها سنه یا سنندج بود. حکام اردلان بیش از هفتصدسال درغرب ایران و مناطق کردنشین حکومت می‌کردند.

حکومت اردلان حوزهٔ متصرفی و شناخته شده‌ در ایران ، استان کردستان کنونی به مرکزیت سنندج، و توابعی چون اورامان لهون، تخت، ژاورو و... و دیگر نقاطی که ورای سیروان گستره‌ای ارضی را با همان نام اورامان تشکیل می‌داده، بوده‌است.

فرد حاکم مدعی نسب داشتن از اردشیر بابکان بود.نخستین حاکم این قبیله احمد پسر مروان حاکم مروانیان دیاربکر بود.

مذهب بسیاری از مردم منطقه تابعه اردلان یارسان (اهل حق) بود واین مذهب پیوند کاملی با زبان هورامی داشت. در نتیجه زبان غالب شعر وادب حتی برای شیعیان دوازده امامی و اهل سنت هورامی بود.

ارسال در تاريخ سه شنبه 15 / 11 / 1391برچسب:اردلان, توسط SAMI

 

نقشه کردستان مربوط به سال ۱۸۹۳ میلادی.

کُرْدِسْتانْ نامی است تاریخی که از سال ۱۱۵۰ میلادی تاکنون برای اشاره به مناطق کردنشین شمال غربی ایران (کردستان ایران)، شرق ترکیه (کردستان ترکیه)، شمال عراق (کردستان عراق)و شمال سوریه (کردستان سوریه)به‌کار برده می‌شود. هم‌زمان با روی کار آمدن ترکمن‌های سلجوقی (۵۱۱ ق.) و پادشاهی سلطان سنجر برای اولین بار ایالتی به نام کردستان در محدوده ایالت جبال (کوهستان) ایران تأسیس گردید و نام کردستان برای نخستین بار ساخته و استفاده شد

این نام در منابع تاریخی از سال ۱۱۵۰ میلادی برای محدوده‌ای در غرب خاورمیانه آن زمان کاربرد داشته‌است که تاریخنگاران ارتباطهایی بین آن و سرزمین باستانی کردوئنا یافته‌اند.برخی بر این باورند نام منطقه کردستان کنونی تا پیش از اسلام کردوئنا بوده است. تاریخنگاری به نام "تی. ای. سینکلر" این مشابهت را رد کرده استولی دانشنامه کلمبیا این ارتباط را ذکر کرده است.

تمام ایالات کردستان امروزی از دوران شاهنشاهی ماد به بعد تا سال ۱۵۱۴ میلادی یکی از ایالات ایران بود. مردم کرد از مردمان ایرانی‌تباهستند که در بسیاری از نقاط ایرانو نیز در بخش‌های دیگری از خاورمیانه و آسیای مرکزی زندگی می‌کنند. کردها دارایتاریخ مشترک با دیگر ایرانیان هستند و به گویش‌ها و لهجه‌های زبان کردی سخن می‌گویند.

تاریخ مشترک کردها با ترک‌ها پس از جنگ چالدران و پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی با ترک‌ها و عرب‌ها و ایرانیان ادامه یافت. بخش عمده سرزمین کردستان بر اثر حمله امپراتوری عثمانی به ایران در جنگ چالدران در سال ۱۵۱۴ میلادی از ایران جدا گردید، و امروزه به نام کردستان ترکیه، کردستان عراق و کردستان سوریه ضمیمه خاک کشورهای ترکیه، عراق و سوریه گردیده‌اند. پس از جنگ چالدران نیز مناطق جدا شده بارها بین ایران و عثمانی دست به دست شده‌اند.

امپراتوری عثمانی سال‌ها بر بخش جدا شده سرزمین کردستان از ایران، فرمان‌راند تا اینکه با پایان جنگ جهانی اول و نابودی امپراتوری عثمانی متصرفات آن: سرزمین کردستان، سرزمین‌های عربی،آسیای کوچک و بالکان به دست پیروزمندان جنگ جهانی اول، انگلستان و فرانسه تقسیم گردیدند.

ارسال در تاريخ سه شنبه 15 / 11 / 1391برچسب:کُرْدِسْتانْ, توسط SAMI

سلام دوستای عزیزم

این وبلاگ رو برای تمام کرد زبانان و کسایی که به نوعی دوست دار کرد و کردستان هستن ساختم

اگر مطلبی یا پرسشی در مورد تاریخ،زبان،فرهنگ،برنامه و... داشتید درمیان بگذارید با کمال میل پاسخ میدم

برای ارتباط میتونید نظر بدید یا به sami2afm92@yahoo.com میل بفرستید یا به شماره 09393156004 تماس بگیرید

دوست دار شما سامی

ارسال در تاريخ سه شنبه 24 / 11 / 1398برچسب:سامان فرهادی, توسط SAMI

صفحه قبل 1 صفحه بعد