کوردستان
سنه دژ

 توی این پست تعدادی عکس متنوع مرتبط به کردستان قرار دادم


 



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 17 / 12 / 1391برچسب:KURDISH DIGITAL LIBRARY, توسط SAMI

 

 
محدوده فعالیت کولبرها

کولبران(حمل کنندگان) به کارگران مرزی گفته می‌شوند که برای کسب درآمد زندگی خود مجبور به حمل اجناسی می‌شوند. کولبران بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان،کرمانشاه مشغول به کولبری هستند. آن هااز روی ناچاری و در قبال دستمزد ناچیز اقدام به حمل و ورود کالای خارجی از نقاط غیر رسمی گمرکی می‌کنند.

به این ترتیب که کالای مورد نظر که طبق تعریف دولت ایران قاچاق محسوب می‌شود بر روی پشت کُردها و یا از طریق حمل با حیوان بارکش از مناطق صعب العبور مرزی به داخل شهرها و روستاهای مرزی انتقال داده می‌شود. بیشتر این اجناس عبارتند از تلویزیون، کولر، بخاری، سیگار، لاستیک خوردرو، پوشاک و منسوجات؛ می‌باشد کولبری در استان‌های مرزی بیشتر رواج دارد و جزو یکی از خطرناکترین کار‌های ایران محسوب می‌شود ؛ بیشتر کارگران کولبر را جوانان و افراد میانسال تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه خود روی به این شغل خطرناک آورده‌اند. میانگین سنی این کارگران بین ۱۳ الی ۶۰ سال می‌باشد. هرساله بیش از صدها نفر از کارگران کولبر جان خودرا درمرزهای کُردستان از دست می‌دهند بیشتر آنها مورد تیراندازی نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایرانقرارمیگرند. بیشترین آمار کشته شدگان کولبران به شهرهای سردشت، پیرانشهر، اشنویه، بانه، مریوان و نوسود کرمانشاه تعلق دارد.

 


ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 11 / 12 / 1391برچسب:کول‌بر, توسط SAMI

 موسیقی کردی به موسیقی و ترانه‌های مردم کردزبان گفته می‌شود.

یک پژوهشگر موسیقی کردی براین باور است که انگیزش پیدایش موسیقی کردی در راستای حفظ زبان ادبیات، فرهنگ، سرگذشتها و در مجموع تمدن و پیشینه کردها بوده‌است. موسیقی هاموید(فولکلور) کردی از سه بخش افسانه‌ها، حکایت‌ها و داستان‌ها تشکیل شده‌است.

 

 

 

برگرفته شده از ویکیپیدیا



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 7 / 12 / 1391برچسب:موسیقی کردی, توسط SAMI

 

 

                                                                                                        

مناطق کردنشین برپایه نقشه سازمان سیا.

مناطق کردنشین یا سرزمین کردستان مجموعهٔ از مناطق کردزبان در ایران، ترکیه، عراق و سوریه‌است. مردم کرد در سراسر ایران پخش هستند.

مناطق کردزبان در ایران در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی بوده و همچنین در مناطقی از استان‌های گیلان، قم، قزوین، فارس و مازندران و بلوچستان و همدان نیز جمعیتهای پراکنده کرد زندگی می‌کنند. در جمهوری آذربایجان،ارمنستان و در کردستان ترکیه، کردستان عراق و کردستان سوریه نیز کردها زندگی می‌کنند.

تمام سرزمین کردنشین از زمان امپراتوری ماد تا سال ۱۵۱۴ میلادی یکی از ایالات ایران بود. در جنگ چالدران که بین نیروهای شاه اسماعیل اول صفوی و سلطان سلیم اول عثمانی در سال ۱۵۱۴ میلادی انجام گرفت بر اثر شکست ایران، بخشی از سرزمین کردستان از ایران جدا شد و نصیب عثمانی گردید. امپراتوری عثمانی سالها بر بخش جدا شده سرزمین کردستان از ایران، فرمان‌راند تا اینکه با پایانجنگ جهانی اول و نابودی امپراتوری عثمانی متصرفات آن: سرزمین کردستان، سرزمین‌های عربی، آسیای کوچک و بالکان تدریجاً تقسیم و یا مستقل گردیدند. بخش جدا شده سرزمین کردستان از ایران، در نقشهٔ جغرافیای امروزی در سه کشور ترکیه، عراق، و سوریه قرار می‌گیرد.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 2 / 12 / 1391برچسب:مناطق کردنشین, توسط SAMI